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Autocefalia ortodossa e pluralismo confessionale nella Macedonia del Nord - di Giovanni Cimbalo

SOMMARIO: Premessa - 1. La Chiesa Ortodossa Macedone - 2. Problemi giuridici della costituzione della Chiesa Ortodossa (autocefala) di Ohrid - 3. Gli effetti dell’autocefalia e il consolidamento dello Stato della Macedonia del Nord - 4. L’ortodossia tra autocefalia e pluralismo confessionale - 5. L’ecumene ortodossa e la problematica gestione della diaspora - 6. Il ruolo dei Patriarcati della diaspora nel rinnovamento dell’Ortodossia.

Orthodox autocephaly and confessional pluralism in Northern Macedonia

ABSTRACT: The paper reconstructs the history of the Macedonian Orthodox Church and the path that led it, after many vicissitudes, to obtain autocephaly from the Serbian Orthodox Church, with the name of the Orthodox Church of Ohrid, using the mediation of the Ecumenical Patriarchate. The implications of the affair are analyzed with the schism that opposes the Ecumenical Patriarchate to the Russian Patriarchate and its repercussions on pan-Orthodox relations, also in relation to the Orthodox diaspora.

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Gli enti delle confessioni religiose diverse dalla cattolica. Il dialogo istituzionale e la prassi amministrativa - di Maria d'Arienzo

SOMMARIO: 1. Il riconoscimento della personalità giuridica degli enti acattolici quale realizzazione di una “convergenza di interessi” - 2. L’attività consultiva del Consiglio di Stato: sindacato di conformità o principio di conformazione? - 3. Le confessioni religiose senza intesa. Il processo decisionale di riconoscimento della personalità giuridica degli enti esponenziali tra vecchie e nuove dinamiche.

The bodies of the non-Catholic religious denominations. Institutional dialogue and administrative practice

ABSTRACT: Through an analysis of the administrative practice, the contribution examines the system of relations between public institutions and religious denominations without an agreement, with specific regard to the application profiles of Article 2 of Law no. 1159 of 1929.

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Una lettura ‘strutturale’ di “Praedicate Evangelium” - di Massimo del Pozzo

SOMMARIO: 1. La valenza costituzionale della riforma della Curia romana - 2. La linea della ‘universalitas participata et pluralis Ecclesiae’ - 3. I beni della comunione e l’architettura delle Istituzioni curiali - 4. La congenita strumentalità dell’Istituzione curiale - 5. L’orizzonte istituzionale del servizio della Curia romana - 5.1. La vicarietà potestativa - 5.2. La cooperazione organica al servizio primaziale - 5.3. La corresponsabilità decentralizzante - 6. L’orizzonte personale del servizio della Curia romana - 6.1. La professionalità e la laicità - 6.2. La pastoralità e la spiritualità - 6.3. L’universalità e la temporaneità degli incarichi - 7. La promozione della razionalità e funzionalità della Curia - 8. Il cammino sinodale della riforma.

A ‘Structural’ Reading of “Praedicate Evangelium”

ABSTRACT: The article examines the (indirect and limited) constitutional value of the reform of the Roman Curia. The basic framework of Praedicate Evangelium is connected to the missionary impulse instilled by pontificate of Francis in the shared and plural structure of universality. The service of the Curia to the Church and to the world is founded upon its instrumental institutional character and on the maximum possible distribution of and participation in the goods of communion. Beyond the regulative aspects, this normative intervention develops various vectors and features of organization. At the institutional level, the vicarious dimension of power, the organic cooperation between the curial institutions and the decentralizing co-responsibility in the role of the episcopacy emerge. At the personal level, there is the encouragement of professional roles, of laity, of pastorality and spirituality, of the universality, and of the temporary nature of the offices. The criteria of rationality and functionality synthesize the aspiration to revise the central government. The reform of the Curia denotes a significant passage of the synodal way of the Church, which provides reasons for certain ecclesiological and speculative analysis, as well as for the perfection of canonical knowledge from a constitutional viewpoint.

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“The icing on the cake”. Alla ricerca del giusto equilibrio tra libertà del pasticciere e divieto di discriminazione delle coppie omosessuali - di Angelo Licastro

 SOMMARIO: 1. Considerazioni introduttive - 2. I casi di rifiuto opposto da pasticcieri per motivi religiosi di vendere torte commissionate da clienti omosessuali - 3. Libertà di contrarre e interessi contrapposti - 4. L’attuale assetto del quadro normativo in materia di diritto contrattuale antidiscriminatorio - 5. I tentativi della dottrina civilistica di ricondurre la materia all’interno di una cornice di coerenza sistematica - 6. Una inedita rappresentazione in ambito europeo del difficile equilibrio tra libertà di espressione e divieto di discriminazione a causa dell’orientamento sessuale - 7. Dalla libertà di espressione alla libertà di creazione “artistica” il passo è breve? - 8. La decisione di inammissibilità del ricorso presentato davanti alla Corte di Strasburgo dall’attivista di QueerSpace.

“The Icing on the Cake”. Looking for the Right Balance between the Baker’s Freedom and the Prohibition of Discrimination of the Same-Sex Couples

ABSTRACT: When a baker refuses to sell a cake for the wedding of a homosexual couple on religious grounds, a conflict arises between two fundamental rights, equality, and freedom of religion. In some cases, freedom of expression may also be involved. This article examines the question of whether these rights can be balanced, considering the doctrinal approach to anti-discrimination contract law and the most recent case law.

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Il carattere del battesimo e della confermazione: i fondamenti del sacerdozio comune dei fedeli tra diritto e spiritualità - di Ilaria Zuanazzi

SOMMARIO: Premessa - 1. La res et sacramentum quale effetto strutturante del sacramento - 2. La necessità di una comprensione unitaria, complessiva e dinamica degli effetti dei sacramenti - 3. La rilevanza e la traduzione giuridica degli effetti dei sacramenti dell’iniziazione cristiana - 4. Le lacune nello statuto giuridico comune dei fedeli: la confermazione e l’abilitazione ai ministeri ecclesiali - 5. Le lacune nello statuto giuridico comune dei fedeli: l’eucaristia e i vincoli di piena comunione - 6. Verso una considerazione più sostanziale degli effetti dei sacramenti dell’iniziazione cristiana: la rilevanza giuridica della dimensione spirituale nello statuto comune dei fedeli - 7. Il valore giuridico delle situazioni interne e non manifeste - 8. Il dovere di vivere seriamente la partecipazione ai mezzi di grazia - 9. Il dovere di condurre una vita santa.

The character of baptism and confirmation: the foundations of the common priesthood of the faithful between law and spirituality

ABSTRACT: The work examines how canon law manages to translate the constitutive effects of the sacraments of Christian initiation into legal terms, highlighting how in the legal status of the faithful contained in the Code of Canon Law the identity of the Christian is regulated in a static and formal manner. A new approach to the legislation is therefore proposed to give greater juridical relevance to the substantial spiritual dimension of the condition of the members of the People of God.

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Santa Sede e debito illegittimo. Il cammino verso la Corte internazionale di giustizia (2015-2022) - di Raffaele Coppola

SOMMARIO: 1. Il discorso del Santo Padre Francesco (Santa Sede in senso proprio) ai membri dell’Assemblea Generale dell’Organizzazione delle Nazioni Unite - 2. La posizione della Santa Sede in senso lato e dei vertici della Chiesa italiana - 3. Odierne prospettive nella linea di lavoro politico - 4. La via africana sul debito - 5. Argentina e Fondo Monetario Internazionale (FMI).

Holy See and illegitimate debt. The path to the International Court of Justice (2015-2022)

ABSTRACT: This work offers a synthesis of the main steps of the process towards the International Court of Justice, accomplished over a seven-year period by the Holy See and the Cartel of jurists inspired by the Charter of Sant’Agata de’ Goti – Declaration on Usury and International Debt (1997). The starting point is Holy Father Francis’ speech at the United Nations General Assembly (New York, September 25, 2015), where the devastating deviations of speculative finance were condemned. Next, the points of convergence with the positions taken on the matter by the Italian Bishops’ Conference (CEI) are described, as well as today’s perspectives on debt and the International Court of Justice, in the line of political engagement, with regard to the Gentiloni government and the first Conte government. Completing the discussion is a report on what the author calls the African way on debt and an in-depth look at the differences from a recent wide-ranging initiative aimed at resolving the long-standing issue of the Argentine debt.

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Ecclesiastical properties as common goods. A challenge for the cultural, social and economic development of local communities - di Davide Dimodugno


SUMMARY: 1. Introduction - 2. The temporal goods of the Church and the principle of subsidiarity - 3. The notion of common goods in Italy - 4. Some practical cases of ecclesiastical heritage as common goods in Italy- 5. A comparative perspective with Belgium: the strategic plans for the future of churches in Flanders - 6. Future perspectives and conclusions.

ABSTRACT: According to recent studies, there are about 600,000 places of worship and several thousands of monasteries and convents in Europe. The process of secularization, the decrease and displacement of the population, the reduction of vocations to the sacred life can be held responsible for the redundancy of the assets of the Catholic Church. These buildings represent an impressive heritage of faith, work and creativity of the communities which made them over the centuries. Most of them are considered as “cultural heritage” by the legislation of the European States, because of their historical, cultural and artistic values. Up to now, the main solution to this phenomenon has consisted in the alienation of these properties. However, the selling and the disposal of these goods by ecclesiastical bodies cannot always be the only and preferable solution. Drawing from the analysis of some case studies in Italy, this paper aims to investigate the role of civil society participation in the regeneration process and the possibility of applying “collaboration pacts” for the management of “common goods”. In the light of the European scope of the phenomenon, a comparison is proposed in line with the legal instrument of “strategic plans”, drawn up by the diocesan bishop and local authorities in Flanders (Belgium).

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Gli enti sportivi di ispirazione religiosa. Il caso del ‘Centro Sportivo Italiano’ - di Maria Cristina Ivaldi

SOMMARIO: 1. Osservazioni introduttive circa la disciplina degli enti religiosi alla luce del codice del Terzo settore - 2. Cenni al binomio sport-religione - 3. Il caso del Centro Sportivo Italiano (CSI) - 4. Brevi considerazioni conclusive alla luce del documento “Dare il meglio di sé”.

Religious inspired sports bodies. The ‘Centro Sportivo Italiano’ case.

ABSTRACT: After an overview and highlighting of the most recent changes introduced to the Code of the Third Sector and of the wide range of interplay and frictions between religion and sport, from a legal perspective, the contribution focuses on the religious inspired sports bodies. Among these, the paper discusses the case of the Centro Sportivo Italiano and examines its statutes and association pact that outline the Catholic religious orientation. The essay ends by considering the 2018 document “Giving the best of yourself” of the Dicastery for the Laity, Family and Life, which can be described as the first real Catholic manifesto on the Catholic perspective on sport and human person.

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Recenti controversie sulla giurisdizione territoriale nell’Ortodossia: l’esarcato moscovita per l’Africa - di Vittorio Parlato

SOMMARIO: 1. Il tema - 2. L’attività ecclesiale di Costantinopoli nella diaspora - 3. Azione pastorale nella diaspora rivendicata da alcune Chiese - 4. Controversie in materia di giurisdizione episcopale - 5. L’esarcato moscovita per l’Africa - 6. Il ruolo del patriarcato ecumenico e del patriarcato moscovita nell’odierna ortodossia - Appendice.

Recent disputes on territorial jurisdiction in Orthodoxy: the Exarchate Moscow for Africa

ABSTRACT: The pastoral activity of Constantinople and other autocephalous churches in the diaspora. The consequent controversies on the episcopal jurisdiction. The Moscovite Exarchate for Africa. The role of the Moscow patriarchate in today's Orthodoxy.

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Il Libro VI De sanctionibus poenalibus in Ecclesia: novità e qualche spigolatura critica - di Geraldina Boni

SOMMARIO: Sezione I - Dalla fine del Concilio Vaticano II alla codificazione giovanneo-paolina: premesse alla Costituzione Apostolica Pascite gregem Dei del 2021 - 1. Il diffuso antigiuridismo postconciliare e i caratteri del Libro VI del Codex Iuris Canonici promulgato nel 1983 - 2. Lo scarso ‘riscontro sperimentale’ e gli ostacoli attuativi incontrati. Il trauma della cosiddetta ‘pedofilia’, l’impulso di Joseph Ratzinger, poi Benedetto XVI, in particolare nella repressione dei delicta graviora, e il progressivo smantellamento delle garanzie codiciali - 3. I protratti lavori preparatori in una stagione di concitate riforme legislative: gli ultimi provvedimenti normativi di papa Francesco prima della promulgazione del Libro VI De sanctionibus poenalibus in Ecclesia - Sezione II - La Pars I, De delictis et poenis in genere. 1. ‘Munus pastorale’ e pena nel prisma di una triplice ma unitaria finalità - 2. Un indiscusso passo avanti nella definizione delle pene, con alcune criticità da dipanare nel tragitto verso il maggior rigore - 3. Titulus IV, De poenis aliisque punitionibus: le novità - 4. A cavallo tra diritto penale sostanziale e processuale. Annotazioni sparse: dal risarcimento del danno alla procedura giudiziale versus quella amministrativa, dalla presunzione di innocenza alla prescrizione - Sezione III - La Pars II, De singulis delictis deque poenis in eadem constitutis - 1. Pregi sistematici, new entries e alcune ombre residue cagionate da una tecnica redazionale talora claudicante - 2. Problematicità di alcune fattispecie - 3. Il clou della riforma: i delitti di abuso, volano della riforma del diritto penale della Chiesa. Le fattispecie previste nel Codex Iuris Canonici - 4. Una non semplice sovrapposizione normativa - Sezione IV - Pronostici e auspici, ancora, de iure condendo - 1. Riprendere in mano il Libro VII De processibus - 2. Adeguare il Codex Canonum Ecclesiarum Orientalium - 3. Ripensare competenza e organizzazione giudiziaria.

The Book VI De sanctionibus poenalibus in Ecclesia: innovations and some critical gleanings

ABSTRACT: Following a description of the development of Penal Canon Law after the Second Vatican Council and the 1983 codification, the essay dwells on an analysis of the most relevant innovations that were introduced in the new Book VI of the Code of Canon Law, which entered into forces as of December 8, 2021. It consists in a depiction that underlines the qualities and the improvements that were produced by the amendment promulgated by Pope Francis: but it also highlights some flaws regarding the drafting and the overall coordination of the Penal Canon legislation, both within and outside the Code. The most problematic profile among those that are examined is the one concerning the prevention and the repression of sexual abuses, of conscience and of authority: which is the dramatic challenge that the ecclesial community has had to face in the last thirty years. Lastly, in a de iure condendo perspective, we present some other interventions that the supreme legislator should promptly adopt in order to finally provide the Church with a Penal system that - both on the substantial and on the procedural side - is balanced, efficient and, above all, responding to justice.

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