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Religious education in Italian public schools: what room for Islam? - di Stella Coglievina

SOMMARIO: 1. Introduction - 2. Religious education in Italian public schools: general framework - 3. Religious education in public schools: the situation of Islam - 3.1. Some data about the Islamic presence in Italy - 3.2. Religious education and Islam - 4. The religious education in plural Italy: challenges and gaps - 5 - Muslims at school and Religious Education: which solutions? - 5.1 Alternative 1: private schools - 5.2 Alternative 1-bis: Homeschooling - 5.3 Alternative 2: introduction of lessons about religion - 5.4 Alternative 3: Muslim pupils and their participation in the Catholic religion lessons - 6. Conclusions: challenges, problems and future perspectives.

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Libertà di culto, uguaglianza e competenze regionali nuovamente al cospetto della Corte Costituzionale: la sentenza n. 67 del 2017 - di Francesca Oliosi

SOMMARIO: 1. “L'islam. Dal pregiudizio ai diritti”, ossia dove, come e perché il pregiudizio diventa diritto - 2. La nuova legge regionale del Veneto e il ricorso del Governo - 3. Ancora tu, ma non dovevamo vederci più? La sentenza n. 67 del 2017 della Corte costituzionale. Prime riflessioni su un guerra in corso.

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El reconocimiento del llamado matrimonio de creencia en Irlanda del Norte: la revolucionaria sentencia de la High Court de 9 de junio de 2017 - di José Ramón Polo Sabau

SUMARIO: 1. Introducción - 2. Caracteres esenciales del sistema matrimonial en Irlanda del Norte - 3. La sentencia de la High Court de 9 de junio de 2017 en el caso In Re Laura Smyth - 4. Conclusiones: hacia el pleno reconocimiento de los matrimonios de creencia en las islas británicas.

The recognition of the so called belief marriages in Northern Ireland: a revolutionary High Court decision (9 June 2017)

ABSTRACT: In a context in which most other countries in the British Islands have allready recognised the validity of the so called belief marriages, very recently the Northern Ireland High Court has delivered its decision in the case In Re Laura Smyth, concerning the autorisation of humanist celebrants to perform a legally valid and binding humanist wedding ceremony in Northern Ireland, as it had been requested by the applicant in this case. In this extremely important decision, Mr Justice Colton declares that the initial denial by the General Register Office of the applicant’s request was in breach of section 6 of the Human Rights Act 1998 as contrary to the applicant’s rights under Article 9 and Article 14 ECHR, and consequently makes a declaration against the General Register Office in order to grant the application for the requested temporary authorisation to humanist celebrants. This paper summarizes and conducts a preliminary analysis of this decision’s content.

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Il futuro (ancora incerto) della libertà religiosa in Italia: alla ricerca di un nuovo bilanciamento tra interessi collettivi (frazionati) e bisogni (flessibili) delle persone - di Gianfranco Macrì

SOMMARIO: 1. Il primato della persona umana: le radici del costituzionalismo - 2. Interessi collettivi, “lottizzazione” dello spazio pubblico e libertà individuali - 3. Alla ricerca del giusto bilanciamento tra interessi collettivi (di parte) e aspirazioni libertarie individuali - 4. Spazi di libertà, flessibilità e autonomia dei soggetti organizzati - 5. Rappresentanza degli interessi collettivi, anche di natura religiosa, e compiti dello Stato a garanzia dei diritti costituzionali - 6. Il diritto pattizio, la sua contraddittoria specialità e le nuove prospettive del diritto pubblico in materia religiosa - 7. Il futuro delle libertà religiose: i vantaggi di una legge generale e le proposte avanzate di recente.

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Contributi precedenti

Antonio Fuccillo, Ludovica Decimo, Francesco Sorvillo - The courts and the code. Legal osmosis between religion and law in the cultural framework of civil law systems

Burkhard J. Berkmann - La codificazione del diritto compromette la sua flessibilità? Il diritto canonico comparato con altri diritti religiosi

Salvatore Berlingò - Per una ri-generazione degli studi ecclesiasticisti: non dalla ‘fine’ ma da un ‘nuovo inizio’